مزاج شناسی چیست؟

مقدمه:

کلمه مزاج برای همه ایرانیان نام کاملا آشنایی است. افرادی را که زود عصبانی می شوند آتشین مزاج می خوانند، افراد دیر جوش و کم حرف و غیر فعال را سرد مزاج می نامند. حقیقتا معنی مزاج چیست؟چگونه می توانیم مزاج خود را یا به تعبیری درست تر طبیعت بدن خود را بشناسیم.اختلاف طبایع افراد همیشه مورد کنجکاوی و سئوال بوده است.

ادامه نوشته

اطلاعیه شماره 1

در پی درخواست های مکرر از سوی هواداران جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران در خصوص روش های واریز کمک های نقدی خویش جهت هزینه های مربوط به نامزدهای شورای شهر، اطلاعیه ذیل از سوی حامیان و ستاد مردمی دکتر روازاده منتشر گردید.

ما طرفداران جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران و آقای دکتر حسین روازاده کمک های نقدی خویش را به شماره حساب بانک ملت (جام) 20535199/61 به نام جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران واریز می نماییم تا اینکه این جامعه بتواند مبلغی هر چند ناچیز از هزینه های مربوط به نامزدهای شورای شهر تهران خویش را تامین نماید.

جمعی از طرفداران احیای تغذیه سالم

افتتاح سایت ستاد انتخاباتی آقای دکتر روازاده

به اطلاع کلیه کاربران محترم می رسانیم، سایت ستاد انتخاباتی آقای دکتر روازاده(کاندیدای شورای اسلامی شهر تهران) راه اندازی گردید. جهت ورود به این سایت از لینک زیر استفاده نمایید.

http://www.ravazadeh.com

برگزاری نشست خبری جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران

 نشست خبری جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران روز شنبه مورخ 1392/3/18 از ساعت 17 تا 19 با حضور دبیر کل، قائم مقام دبیر کل، دبیر اجرایی و اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران و بیش از 30 خبرنگار از خبرگزاریها و سایتهایی خبری مختلف به شرح ذیل برگزار گردید.

ادامه نوشته

انتظارات جامعه اسلامی حامیان کشاورزان از دولت یازدهم/ افزایش تعداد روستاها

دبیر کل جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران، انتظارات از دولت یازدهم در بخش کشاورزی را تشریح و اعلام کرد: توسعه روستاها باید با شتاب سه دهه اخیر انجام شود.

ادامه نوشته

برنامه های حکیم دکتر روازاده نامزد شورای اسلامی شهر تهران اعلام شد

باعنایت به ثبت نام آقای دکتر روزاده در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران و پیرو استقبال اقشار مختلف مردم از این اقدام، با توجه به توانمندیها، تجارب و تخصص ایشان، موارد ذیل که بر اساس قانون اساسی جزء اختیارات شوراهای اسلامی شهر می باشد، به عنوان بخشی از برنامه های اجرایی ایشان از طرف ستاد انتخاباتی دکتر روازاده اعلام می گردد:

ادامه نوشته

ویژگیهای افراد دارای مزاج گرم و خشک (افراد صفراوی) و علائم غلبه خلط صفرا

مزاج سرشتی یا جبلی، مزاجی است که از طریق ارث از پدر و مادر به فرد منتقل می شود و از زمان تولد در فرد وجود دارد و یک حالت طبیعی برای آن فرد به حساب می آید.
هر مزاج دارای علایم و خصوصیات خاص خود می باشد که با علایم بیماری ناشی از غلبه اخلاط که در ادامه به آن می پردازیم، تفاوت دارد.
ویژگیهای ذیل مربوط به مزاج سرشتی افراد صفراوی می باشد.

ادامه نوشته

ویژگیهای افراد دارای مزاج گرم وتر (افراد دموی) و علائم غلبه خلط دم

مزاج سرشتی یا جبلی، مزاجی است که از طریق ارث از پدر و مادر به فرد منتقل می شود و از زمان تولد در فرد وجود دارد و یک حالت طبیعی برای آن فرد به حساب می آید.
هر مزاج دارای علایم و خصوصیات خاص خود می باشد که با علایم بیماری ناشی از غلبه اخلاط که در ادامه به آن می پردازیم، تفاوت دارد.

ادامه نوشته

ویژگیهای افراد دارای مزاج سرد و خشک (افراد سوداوی) و علائم غلبه خلط سودا

مزاج سرشتی یا جبلی، مزاجی است که از طریق ارث از پدر و مادر به فرد منتقل می شود و از زمان تولد در فرد وجود دارد و یک حالت طبیعی برای آن فرد به حساب می آید.

هر مزاج دارای علایم و خصوصیات خاص خود می باشد که با علایم بیماری ناشی از غلبه اخلاط که در ادامه به آن می پردازیم، تفاوت دارد.

ادامه نوشته

آیا می دانید که طبیعت سرد سرامیک کف منازل برای افراد مضر است!


فرش های دستباف این محصول دست هنرمندان ایرانی که با نخ های پشمی یا ابریشمی و رنگ های طبیعی، زینت بخش خانه ها بود کم کم جای خود را به فرش های ماشینی با نخ ها و مواد شیمیایی دادند و خواص و فواید نشستن بر روی فرش های دستی جایگزین مضرات و عوارض فرش های ماشینی شده است.
کم کم فرش های ماشینی نیز جای خود را به کف پوش های امروزی داد که از جمله رایج ترین این کف پوش ها، سرامیک هایی هستند که همان گونه که در گذشته داشتن فرش های دستباف ارزش محسوب می شد، امروزه استفاده از این سرامیک ها ارزش و کلاس آپارتمان ها به حساب می آیند!

ادامه نوشته

آیا می دانید که  سرمای نسبی زمستان و گرمای نسبی تابستان برای سلامتی لازم است!

امروزه کشور ایران یکی از پر مصرف کننده ترین کش.رهای جهان در زمینه مصرف انرژی است. در فصل زمستان مشاهده می شود، فضای داخل اتاق های محل زندگی یا در محل کار را آن قدر گرم می کنند که افراد مجبور به کم کردن لباس های خود می شوند و با یک لباس بسیار نازک در منزل به سر می برند، در صورتی که سرمای نسبی زمستان برای سلامتی بدن لازم است و تحمل سردی مختصر مخصوصاً در دست و پاها شرایط مناسبی را در بدن حاکم می کند که به روند سلامت ما کمک می کند.

ادامه نوشته

آیا می دانید که روزه باعث تنظیم اخلاط بدن و حذف سموم و اخلاط زائد بدن می گردد!

با دو حدیث از رسول خدا (ص) این بحث را شرع می کنیم، ایشان فرموده اند: روزه بگیرید تا تندرست بمانید.

همچنین پیامبر خدا فرمودند: خداوند به یکی از پیامبران بنی اسرائیل وحی کرد، به طایفه ات خبر بده هیچ بنده ای یک روز را برای خشنودی من روزه نمی گیرد، مگر آن که تن او را سالم می دارم و او را پاداشی بزرگ می دهم.در طب قدیم نیز روزه اهمیت خاصی داشته است. فیثاغورث و بقراط برخی از امراض را با روزه معالجه می‌کردند و ابن سینا فصلی از کتاب قانون را به مداوا با روزه اختصاص داده است.

ادامه نوشته

چگونه مزاج خود را بشناسیم؟

مقدمه:
تمامی جنبه های زندگی ما تحت تاثیر طبیعت بدنمان قرار دارد، نوع غذایی که می خوریم می تواند تاثیرات بسیار مهمی بر تمامی اعضای بدن ما از مغز و اعصاب گرفته تا قلب و معده و کبد و کلیه ها داشته باشد، در بعضی از انواع مزاج، خوردن یک غذای نامناسب می تواند عواقب زیادی داشته باشد.
در ساده ترین حالات آن می بینید، مثلاً افرادی که حتی با خوردن یک عدد خرما بدنشان جوش می زند، غذای نامناسب با مزاج شما می تواند موجب تغییرات خواب، حالت عصبی، اختلال حافظه، اختلال هضم، اختلال دفع، عوارض پوستی، نشانه های در گیر ی کبد و قلب و اندام های تناسلی را نشان دهد،

ادامه نوشته

مزاج شناسی (دم)

دم: كه به افرادی صاحب اين مزاج، دموی گفته مي‌شود. دم به معنای خون بوده و مزاج دموی بدين معناست كه در بين اخلاط اربعه فرد، ميزان دم غالب بر ساير اخلاط است.در يك انسان عادي و سالم ميزان دم، بايد 49 درصد باشد در روايات از مزاج دم به بهترين مزاج تعبير شده و توصيه شده در يك انسان عادي و سالم ميزان دم، بايد 49 درصد باشد. در روايات از مزاج دم به بهترين مزاج تعبير شده و توصيه شده كه زنان باردار در ماه پنجم و ششم دوران بارداری حجامت كنند تا فرزنداني با مزاج دموي داشته باشند. خون از آنجا كه گرم و تر است افراد با مزاج دم غالباً بدني با حرارت بالا و پوست مرطوب دارند.

ادامه نوشته

مزاج شناسی (صفرا)

طبع انسان ها به چهار دسته تقسيم می‌شود :

چهار گروه اصلی عبارتند از: 1- گرم و تر2- سرد و خشک 3- سرد و تر 4- گرم و خشک. ابتدا شرح حال صفراوی‌ها و درمان‌‌های موجود: • صفرا: در لغت به معناي زردی است كه در طب جديد به آن يرقان گفته می شود كه معمولاً اطفال تازه متولد شده در اثر مصرف بيش از حد گرمی‌جات مادران خود، در بدو تولد به آن دچار می‌شوند و اطبا طبق عادت ديرينه با تجويز مواردی مثل شيرخشت كه طبعی سرد دارد به درمان اين عارضه می‌پردازند.

ادامه نوشته

مزاج شناسی (سودا)

سودا: يعنی سياهی كه از سردی و خشكی پديد مي‌آمد. تمام مواد خون ساز مثل عدس، جگر و انار سودا سازهستند. متذکر می شویم که مراد از خون ساز ،به معناي توليد دم از اخلاط اربعه نیست، چراكه مصرف بيش از حد اين گونه مواد، باعث غلظت خون خواهد شد. خون از آب، پلاكت و گلبول (قرمز و سفيد) تشكيل شده و مواد خون سازی مثل انار، باعث توليد گلبول قرمز خون مي‌شوند نه پلاكت.باید گفت هر چه ميزان گلبول قرمز از حدّ نرمال فراتر رود، غلظت خون بيشتر شده و به همان ميزان از گلبول‌های سفيد خون كه نقش سرباز و تنظيم كننده سيستم دفاعی بدن هستند ،كم خواهد شد.

ادامه نوشته